2011/01/25

Kunmadaras - elhagyott szovjet lakótelep I

   Kunmadaras Jász-Nagykun Szolnok megyében fekszik, itt volt egyike a magyarországi szovjet városoknak.  A lakótelep eredete a mellette elterülő repülőtérhez kötődik. 1944 a németek építették, majd a háború végén az oroszok vették át. 1956-ban katonai támaszpontot létesítettek. Állítólag atombombát is tároltak itt. A katonák családjaikkal együtt a repülőtér mellett felépült lakótelepre költöztek. Volt itt iskola, óvoda, nagy terem előadásoknak. A rendszerváltáskor a kivonuló szovjetek ingó javaikból amit tudtak, eladtak. Amit pedig otthagytak azt széthordták a környékbeliek. 20 évi pusztulás után alig található még valami mozdítható dolog az egész városban. A terület az önkormányzat tulajdona, a repülőteret meg a Kunmadaras Motorsport használja. Az 500ft-os repülőtéri látogatás jeggyel bejárhatja bárki a lakótelepet is.



    Tavaly szereztem tudomást erről a  szellemvárosról és mivel viszonylag könnyen elérhető távolsában volt, rögtön elhatároztam, hogy meglátogatom, szeptemberben sikerült is összehozni. Egyedül mentem. Ha már kellett fizetni, hogy megnézzem akkor gondoltam, hogy nem lehet semmi veszélyes odabent(kutya, cigány), de mindazonáltal elég nyomasztó hangulatom volt amíg végigcserkésztem a helyet. Az kapus óvott, nehogy eltévedjek, de aztán ideadta a térképét. A lakótelep egész területét sűrű, sokszor áthatolhatatlan bozót borítja. A természet gyorsan visszahódította. Egy emberrel sem találkoztam amíg ott tartózkodtam. Az üres épületekben süvöltött a szél a kitört ablakokon keresztül...néha egy-egy ajtó becsapódott a huzattól, időnként meg fura madárhangok harsantak fe la bokrok közül. Két fácán surrant el előttem az egyik úton.
Az egyik panelben érdekes dolgot láttam: egy kavicshoz bogzott drót volt keresztbe kihúzva a lépcsőn olyan módon, hogy ha valaki leveri biztos hallatszodjon. Talán valaki nem szerette volna, hogy váratlan látogatója érkezzen..? Nem jártam utána. Az idő is sürgetett, mert csak 3 órám volt bejárni amennyit tudok. 















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu